sunnuntai 2. joulukuuta 2012

#68 Luukku 2 - Tjolöholms slott

Toinen luukku! :)

Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä
Luukku 2 - Tjolöholms slott




Oltiin seitsemästoista päivä Tjolöholmin linnan joulumarkkinoilla. Oli muuten hienot puitteet! Ei ihan Panelian joulunavauksen tunnelmaa kyllä voittanut vaikkakin muuten oli kyllä hieno paikka... Prinsessalinna oikein!



Arkkitehtuuria ja historianörtteilyä en kyllä harmikseni oikein päässyt harjoittamaan kun tytöt olivat mukana. Omistan epäterveellisen uteliaisuudenhalun ja tiedonjanon tälläisissä paikoissa joten kyllä sormet kihisivät käydä paikka läpi mutta noh, joulupukki ja toivelistojen anto oli näköjään se tärkein juttu. 


Joanna ja itse Pukki

Toinen erittäin tärkeä velvollisuus markkinoilla oli marsipaani. Ah, voin sanoa että meikäläisellä ei ollut mitään tätä vastaan! Lukuisia makuja, joita sai maistella, namnam! Hinnat olivat kyllä katossa joten meikäläisen marsipaanit jäi niihin kokeilulautasilta napsittuihin ihan suosiolla. Reilu kuusi euroa oli yhden "sikarin" hinta.




Muuten markkinat muistuttivat aika paljon ihan normaaleja markkinoita, myynnissä oli paljon käsitöitä (mm. lappalaisiltakin!), itse valmistettua leipää, hunajaa, juustoa... Olipahan siellä churro-kojukin ihan espanjalaiseen tyyliin! Tunnin välein pystyi myös näkemään tulishow'n, mutta tytöt eivät sitä jaksaneet katsoa, sillä se oli vähän liikaa nykytanssia ja liian vähän temppuja tulen kanssa...


Fredrica pääsi myös pukin syliin! 

Paikalla oli todella paljon ihmisiä ja välillä kyllä väkijoukossa ahdisti. Tytöt astuivat joka toinen sekunti varpailleni/työnsivät johonkin suuntaan, mitä en arvostanut, vaikkakin ymmärsin, sillä toiset olivat ihan innoissaan. Loppujen lopuksi itku pitkästä ilosta, sillä Fredrica oli tiputtanut takkinsa taskusta rahapussinsa, eikä sitä löytynyt mistään. Sitä kiukuttelun määrää.... Puolet automatkasta menikin huudon kuuntelemiseen, onneksi siihen on jo aika tottunut! Kotona oltiin sitten taas ihan normaaleja.



Paikalla oli myös mm. vanhojen hevosvaunujen näyttely, joita harmi vain pystyi vain katsomaan aidan takaa. Olivat ihan järjettömän hienon näköisiä! Joitain oli käytetty mm. kuljettamaan Englannin kuninkaallisia! Samoin yhdessä huoneessa säilytettiin vanhoja varusteita, mm. suitsia ja satuloita, joita pystyi katsomaan ikkunan takaa. Oli muuten niin hienoja koristeluja!



Vasemmalla oleva taulu oli oikein mielenkiintoinen - valkoinen kuningatar jaloissaan tummaihoiset, paljasjalkaiset palvelijattaret jotka nöyristelivät maassa. Justiinsa.
 Fredrican kiukuttelun vuoksi alettiin sitten tekemään lähtöä, kellokin alkoi olla sen verran paljon että markkinat olivat menossa kiinni. Ainiin, meidän autohan oli jumissa pellolla! Koska eihän niitä pysäköintiviitoituksia kannata seurata ja odottaa niin kuin muut ihmiset. Oltiin siis yritetty oikaista pellon läpi - jäätiin sinne jumiin. Voin kertoa ettei ollut meikäläisen idea! Miten hauskaa! Onneksi meidät kuitenkin kiltisti pelastettiin sieltä, sillä Pösö oli aivan auttamattomasti mudassa. Kunnon mutakylpy... Olenkohan jossain vaiheessa marissut ruotsalaisten ajotaidoista? Esimerkkiä esimerkin perään...




Näitä sai myös ostaa - törkyhintaan!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti