perjantai 30. marraskuuta 2012

#67 Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä

Eka luukku! Niin se joulu (ja kotiinlähtö!) lähenee :)

Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä






Tässä on aihe josta olen vaahdonnut niin Facebookissa, täällä blogissa kuin ihan IRL'ssäkin. 

Ruotsalaiset liikenteessä. Espanjassa asuttuani ajattelin että kyllä täällä ajetaan ihmeellisesti ja välillä ihan hullustikin, mutta kaikki toimi siltikin. Ratkaisut tehtiin järkevästi ja taksit tiesivät mitä tekivät, muut sitten ajoivat melkeinpä liikennesääntöjen mukaan.

Ruotsiin tullessaan sitä melkeinpä olettaa että ei täällä VOI olla hullumpaa kuin Espanjassa! Mutta kyllä vain. Tai ainakin tyhmempää, se voi ehkä olla parempi adjektiivi. Olen tästä yrittänyt ihan ruotsalaisperspektiiviä saada (en sentään host -perheeltä, kysymykseen "miksi ajatte niin tyhmästi?" ei ehkä tulisi iloista vastausta) eikä luotettavalla lähteellänikään ollut vastauksia! Hän kertoi että ruotsalaiset kyllä opetetaan ajamaan kunnolla autokoulussa, mutta... Se aika autokoulun jälkeen onkin toinen asia!

Ensimmäinen merkki tästä liikennesääntöjen muokkaamisesta oman mielen malliin on käyttäytyminen liikenneympyrässä. Meilläpäin Suomessa on jopa joissakin liikenneympyröissä niistä poistumisen jälkeen kyltit jossa lukee "Muistithan vilkuttaa?". Autokoulussa hinkataan sitä pirun vilkun käyttöä joka ikinen ajotunti. Raumalla autokouluni suoritettuani olin pyörinyt lukemattomissa liikenneympyröissä ja joka kerta varmasti vilkutettiin oikeassa kohdassa ja ajoissa.

Noh, mitäs täällä sitten tehdään, kysytte varmaan. Vilkku on näille sellainen hauska lelu, jota voidaan käyttää silloin kun haluaa. Sitä voi käyttää vähän mihin suuntaan vain, missä kohdassa vain tai sitten ei ollenkaan. Välillä sitä voidaan käyttää kun käännytään vasemmalle, mutta oikeallehan se on aivan turhaa. Sitä voidaan käyttää on/offina, liikenneympyrän sisällepäin, ihan minne suuntaan vain! Sehän tekee ajamisen vain mielenkiintoisemmaksi! 




No ei se tee. Jos aloitetaan näistä kirotuista liikenneympyröistä. Voin kertoa, että Suomessa olen näiden fani! Ne oikeasti toimivat hurjan paljon paremmin kuin isot risteykset. Täällä olen sen sijaan oppinut vihaamaan niitä epämääräisten ajajien kanssa. Kuvitelkaa tilanne jossa neljän ruuhkassa odotat liikenneympyrän sisällepääsyä. Yrität katsoa, mitkä autot ovat tulossa ja mitkä kääntyvät ennen pois, jotta itse pääsisit sisälle. Helpommin sanottu kuin tehty! Siinä voi käydä esim. näin:

Auto 1. vilkuttaa sisällepäin, joten ajattelet, että se siis on tulossa, eli et voi mennä. Pari metriä ennen se kuitenkin heittää vilkun pois päältä ja kääntyy. !#@!@!!!!! Sinne meni tilaisuutesi. Kuka ihme edes vilkuttaa sisällepäin? Miksi, voi miksi? Tätä harjoittavaa niin taksikuskit, rekkakuskit, vanhat, nuoret.... 

Auto 2. Auto 1'sen jälkeen tietysti tuli sellainen letka että jäit siihen jumittamaan. Letkasta moni voi olla näitä Auto 2'sia, sillä nämä ovat niitä, joiden mielestä vilkku kuluu. Sitä ei siis käytetä ollenkaan, vaan käännytään minne sattuu, koska oletettavasti kaikki muuthan lukevat heidän ajatuksensa. Reality check, ei onnistu. He mielellään hinuttavat erittäin hitaasti, mutta koska he eivät vilkuta mihinkään, et voi tietää, ovatko he juuri kääntymässä vai muuten vain idiootteja.

Auto 3. Auto kolmosen mielestä vilkku on myös helposti kuluva, joten sitä käytetään äärimmäisin nopein refleksein. Tämän auton takana oleva ajaja tarvitsee haukankatseen huomatakseen ajajan vilkutuksen ennen kuin tämä on jo kääntynyt. 

Näiden lisäksi on sitten seassa niitä oikeasti kunnolla ajavia. Ne ovatkin sitten enemmänkin poikkeus sääntöön... Näiden muiden kuskien seassa heistä ei paljoa iloa ole. 

Vilkku on muutenkin tosi hauska juttu. Sitä voi halutessaan käyttää myös moottoritiellä. Huomatkaa kursivoitu kohta. Ei se ole niin tarkkaa! Sadankolmenkymmenen vauhdista on hyvä lähteä ohittamaan ilman vilkkua - näin toimivat työkseen ajavatkin ruotsalaiset. Joskus sitä voi käyttää, jos huvittaa.

 Ihan normaaleilla teillä sitä yleensä käytetään jos käännytään vasemmalle. Onhan tämä siis paljon tärkeämpää kuin oikealle kääntyminen. Tuo oli niin puppua että inhotti jo kirjoittaa se tuohon.  Jos ajat kyseisen auton takana, niin mitä sitten, kääntyykö auto oikealle vai vasemmalle? Et osaa ajatustenlukutaitoa, joten olisi mukava tietää, hinuttaako se edellä oleva auto ihan vain pelkästään sen vuoksi, että takana olevalta tulee savua korvista, vai kääntymisen vuoksi? Olen monta kertaa lähtenyt ohittamaan tässä tilanteessa huomatakseni pian että auto onkin kääntynyt. Huoh!




Tarkkasilmäisimmät varmaan huomasi tuolla tuon sadankolmenkymmenen vauhdin. Ei, täällä ei ole sen korkeampia nopeusrajoituksia. Itse asiassa, täällä on alemmat nopeusrajoitukset kuin Suomessa! Se ei kuitenkaan ruotsalaisia haittaa. Yleinen nopeusrajoitus 70 km/h on yleistä salakieltä, joka tarkoittaa noin 85-90 km/h, tai näin ainakin täällä näytetään uskovan... Juuri edellisenä viikkona yritin päästä kotiin järkyttävän sumuisella kelillä, jolloin näkyvyys oli melko huono. Ajoin kuitenkin 80km/h, johon olen aika hyvin oppinut Suomessa ajaessani. Takanani ajaa kuitenkin perskärpänen, jonka mielestä vauhtini muistuttaa mummon rollaattoria. Eikun ohi! Kyseisellä autolla oli vielä peräkärry, jonka takavaloja ei kauaa edessäni näy. Adjö vain teillekin! 




Moottoritien nopeusrajoitus sen sijaan on 110km/h. Sekin on ruotsalaisten omaa salakieltä, joka tarkoittaa noin 125-130km/h. Tätä hitaammat muistuttavat etanoita ja näiden takana ei aja yleensä ketään. Tämä yhdistelmä vilkun käyttämättömyyden kanssa on mielestäni tosi kiva. Näin mekin ajateltiin viime viikonloppuna, lapset kyydissä, 130km/h linssissä.

Jotain rajaa hei! Missä on ruotsalaisten autokoulun kertauskurssit?

Jotta ei päästää liikaa hehkuttamaan ruotsalaisten kaasujalkaa, voidaan ottaa vielä yksi maailman ärsyttävimmistä asioista esille. Kaikki varmaan tietävät mopoautot - kyllä, juuri ne hinuttavat puolen tietä vievät teinikuskit. No, kuvitelkaas nämä ihan kunnon autoon, joka on vaan rempattu kulkemaan 45km/h. Voin sanoa että v***ttaa ajaa näiden perässä. Tilaa ei ole kun ne vievät kuitenkin koko kaistan, ja jos vastaantulijoita on paljon, ei minkäänlaista mahdollisuutta. Täällä tämä on siis laillista, auto voidaan muokata tohon kuntoon ja rekisteröidä uudestaan, varoituskolmio perään ja voilà! On täällä tullut nähtyä niin bemaria kuin avolavaakin varoituskolmio perässä. Enkä sekoita näitä autokoulun autoihin, vaan ihan oikeasti tämä on laillista... Onneksi Suomessa ollaan sentään vähän järkevämpiä!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti