sunnuntai 18. joulukuuta 2011

#2 Mahdollisuus on, mutta miten käytäntö tapahtuu?

Kuten otsikkokin jo viittaa, tässä postauksessa pohditaan käytäntöä, miten kaikki oikeasti kuuluukin hoitaa. Ulkomailla työskentely kuitenkin on aivan eri asia kuin parin viikon lomamatkalle lähtö.


Plussapuolena voin Animajobs'in työstä sanoa että Espanja sijaitsee EU:ssa ja kuuluu ETA:seen. Tämä helpottaa asioita kummasti, sillä pääperiaatteisiin kuuluu:


- Neljä liikkuvuuden perusvapautta sisämarkkinoilla: henkilöiden, tavaroiden, palvelujen ja pääoman vapaa liikkuvuus


Eli toisin sanoen ei tarvita sitä rumbaa mitä tämän alueen ulkopuolisiin alueihin kuuluu, kuten esimerkiksi Turkkiin. Tällöin ei tarvittaisi siis tätä viisumia, joka tarvitsee anoa. Ja viime Turkin reissulta ohimennen kuulleena tätä ei taida olla ihan niin aina helppo saada, ainakin Aurinkomatkojen oppaan kokemusten mukaan. Byrokratia on kuitenkin siellä sen verran omalaatuista ja raha päihittää ongelmat... 


Mutta jos nyt puhutaan tästä Espanjaan muuton käytännöistä, joita olen tämän aamupäivän tutkinut. 




- Hospitality Manual jonka sain Animajobsilta kertoo minun tarvitsevan N.I.E Number'in. Siinä kuitenkin samalla neuvotaan: Ask urgently your coordinator how to get it in the area where you will be working. Eli apua siis pitäisi löytyä paikan päältä. Tästä minun pitää kysyä sen jälkeen kun olen varmasti päättänyt lähteväni kohti Espanjaa. Pikaisen googletuksen jälkeen löysin sivuston, jossa pystyisin jo Suomessakin hakemaan tätä numeroa, hinta oli kyllä kirpaiseva 170 euroa. Mutta sitä ei kuitenkaan tarvitse maksaa käsitttääkseni enää uudestaan, joten ehkä siitä selvitään. Numeroa kuitenkin tarvitaan mm. tilin avaamiseksi, johon palkkani sitten maksettaisiin!


- Eurooppalainen sairaanhoitokortti tuli minulle juuri postissa. Tilasin sen samalla pikkusiskoni kanssa joka on keväällä matkustamassa Puolaan. Kelan sivujen mukaan minun täytyy kuitenkin tarkistaa Kelasta onko kortti voimassa vaikka työskentelisin ulkomailla, sillä se on tarkoitettu enemmänkin äkillisiin sairastumisiin mm. lomamatkoilla. 


- Ulkomaille muutostani minun täytyy ilmoittaa Kelaan ja maistraattiin, luonnollisesti. Maistraatista pitäisi hankkia myös syntymätodistus, johon pitäisi pyytää myös Apostille -leima. Tästä kyseisestä leimasta minulla ei ole mitään hajua mutta neuvottiin olevan tärkeä, kaipa siellä osataan kertoa enemmän. Samoin myös ulkomailla tapahtuvista muutoksista, kuten työpaikan vaihtuminen yms pitäisi ilmoittaa Kelaan. Toivon mukaan näistä paikoista saan hieman lisää tietoa mm. palkkani verotuksesta, mihin sitä maksan? Espanjaopas.com'in mukaan voin maksaa veroja Suomeen enintään vuoden ajan, jonka jälkeen se käsittääkseni siirtyisi Espanjan puolelle. 


- Pankissa täytyy varmaan käydä kääntymässä ja tiedustelemassa miten tilin kanssa tehdään, onko järkevää pitää sitä auki vai sulkea. Kannattavaa olisi kuulemma myös hankkia "suosituskirje" jonka saa parinkympin hintaan. Espanjassa tämä ei kait ole aivan välttämätön mutta eipä tuo maailmaa kaada jos sen hankkii. 


- Osoitteenmuutos täytyy tehdä, ja muistaa pitää tallella muuttoilmoituksen vahvistus.


- Pitää hankkia luottokortti. Siis ihan kunnollinen, ei Electron. Sen huonon tilanteen varalta... 


- Kopiot passista ja ne sähköpostiin talteen jos sattuu hukkumaan. 


- Ja paikalla ilmoittaa suurlähetystöön maassa olemisestani ja osoitteeni.




Tälläiset olivat nyt ainakin aluksi nämä mitä löysin surffauksellani ja kyseltyäni mutta varmasti asiat selvenevät vielä ajan myötä. Jossain, jossain tuosta suuresta pinkasta jonka tuolta Animajobsilta sain luki mielestäni että autetaan lupien kanssa... Niitä tarvitsisi kahlailla vielä oikein ajatuksella. 


Tänään kuitenkin katselin hieman noita vaatimuksia vaatteista ja yleisestä imagosta. Nämä olivat sellaisia jotka koskivat minua:


- Työ-asu (puhdas, siisti, t-paita housujen sisällä, asua ei saa muunnella)
- Nimilappu (aina rinnassa, nimi + kielet joita puhut)
- Hiukset (aina puhtaat, ponnarilla päivällä)
- Kynnet (puhtaat ja nätisti leikatut)
- Kengät (lenkkarit päivällä [hyvät sellaiset!], sandaalit vesiaktiviteettien aikana. Illalla mustat, suljetut kengät joissa ei ole enempää kuin 3cm korot)
- Lippikset (ei sallittuja)
- Aurinkolasit (vain pakollisissa tilanteissa)






Ja vaatteet, joita minulla pitää olla:


- Musta body (? niin mikä? täytyy kysyä, google ei ollut kaveri.)
- Musta toppi
- Mustat shortsit
- Mustat tanssikengät (3cm korot)
- Mustat housut (ei farkkuja!)
- Mustat kengät






Eli pitäisi vähän shoppaillakin.... No eipä se haittaa ;) Tuli vähän tylsä postaus tähän, piti vain saada vähän omia ajatuksia kokoon joten kirjoittelin tämän enemmänkin ihan omaksi huvikseni. 


+ Että mukaan pitäisi kuulemma pakata adaptereita pistorasiaan, tämän ymmärrän, mutta että juustohöylä! Kaipa sillekin voi kysyntää tulla niin hyvä on pakata mukaan, vaikka hassulta kuulostaakin! 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti