torstai 16. elokuuta 2012

#46 Heja Sverige!

Nonniin nyt ollaan sitten jo vähän kotiuduttu tänne Ruåtsin puolelle! Aikamoista hullunmyllyä on ollut! No ei nyt, kivaa on ollut!

Itse lennot tänne oli tosi helppoja ja kivoja - sekä ennen kaikkea nopeita! Sitä osaa arvostaa jo nopeutta (vaikkakin allekirjoittanutta muistutettiin jo Australian ja Amerikan lennoista... no joo sinne vie vieläkin kauemmin jos mielin joskus sinne suuntaan lähteä) näin kuuden tunnin lentoja istuneena tai kahden vaihdon kautta lentäneenä... Eihän siinä 40 ja 50 minuutissa kerkeä kone kuin nousemaan, menemään ihan vähän aikaa tasaisesti ja sitten jo laskeudutaan! 

Porin lennolla sain itseni kyllä hienosti paniikkiin: kuka idiootti laittaa kelloaan tunnilla eteenpäin? Katsoin kelloa ja hitto, se on kahdeksan! Miten se voi olla mahdollista, mun seuraavan lennon boarding alkaa kahdeksalta! Panicpanic! Sitten tajusin että ohops, pitikin laittaa kelloa taaksepäin eli olin kaksi tuntia etuajassa... Arvaatte varmaan ettei ollut mikään hirveän tyhmä olo eihän? 

Göteborgin lentokentällä oli aikamoinen hullunmylly meneillään sitten kun päästiin tavarahihnoille, tosi paljon ihmisiä, kahdelta eri lennolta tuli laukkuja plus sitten vastaan tulleet ihmiset (joissahan lentokentällä lentojen ulkopuoliset ihmiset nähdään vasta tavarahihnan jälkeen, ei Göteborgissa), eli ei toivoakaan siitä että olisin löytänyt Lisbethin ja tytöt... Jäin siihen sitten hihnan viereen vähäksi aikaa odottamaan ja siitä kun lähti paljon porukkaa pois niin bongasin tytöt nuokkumassa äitiään vasten. Laukku tuli nopeasti tervehdysten jälkeen ja päästiin jatkamaan matkaa, mikä oli hyvä, sillä tytöt olivat ihan nukahtamispisteessä... Tilalla oli ollut syntymäpäiväjuhlat aiemmin päivällä ja käyty uimassa niin oli vähän väsynyttä tyttöä odottamassa. 

Autossa tytöt sitten vetivätkin hirsiä heti kun oltiin ajettu pois parkkialueelta ja me saatiin sitten perheen äidin kanssa pölpöttää rauhassa (hevosista, mistäs muusta...). Ajomatka kesti ehkä puolitoista tuntia? Aloin olemaan tosi väsynyt siinä loppuvaiheessa, kello oli kun päästiin perille 23:55 (00:55 Suomen aikaa) ja olin ollut jopa suhteellisen aikaisessa aamusti liikkeellä. Käväistiin pikaisesti tallissa antamassa ponskuille hieman lisää heinää ja sitten sisälle.

Talosta ja pihapiiristä laittelen sitten enemmän kuvaa kun niitä saan mutta tosi hieno, kaksikerroksinen, vanha puutalo (vaaleanpunainen!). Allekirjoittaneelta löytyy avara huone toisesta kerroksesta jäätävän vaatekaapin ja iiiison parisängyn kanssa, plus että huoneesta löytyy vielä ikkunasyvennys! Siinä mä haluan vielä istua, lukea kirjaa ja katsella maisemia... Maisemista puheenollen, ne on tosi hienot! Täällä on todella isot pihapiirit, pienen jalkopallokentän kokoinen nurmikkoalue talon edessä, siinä sen jälkeen tosi iso ratsastuskenttä, halli, reunoilla hevosten ja lehmien laitumia... Perheen isä omistaa paljon metsää ja peltoa tästä läheltä. Takapihakin on oikein mukavan kokoinen, potkittiin siellä tänään palloa, oli tilaa!

Ikkunasta näkyvä maisema - uima-allasta ja grillikatosta, tuolla takana hevosten
+ lehmien laitumia. 

Tänään me ollaan hengattu ensin tallissa, tytöt ratsasti ponit, kävelin niiden kanssa tuolla tiellä alkukäyntejä, sitten vähän kentällä ja ympäri pihamaita (niitä riittää). Eläinlääkärinkin jo kerkesin treffaamaan, kun se tuli ottamaan verinäytteen tältä yhdeltä ex-estekilpurilta, jonka käytös on nykyään "liian normaalia"... Joku on siis vialla! En aivan täysin ymmärtänyt mitä sillä epäillään, kun ei sanastoa näistä asioista ole vielä ruotsiksi... Jotain punkkiin liittyvää käsittääkseni, jos ymmärsin vähän kierrellen tehdyn selityksen sanaston puutteen vuoksi!

Eläinlääkärin vanavedissä tässä käväisi edellinen au pair (ja ei siis se viimeinen vaan sitä edellinen), Saksasta, perheensä ja poikaystävänsä kanssa. He olivat oikein mukavaa porukkaa ja potkittiin palloa siinä ulkona. Tytötkin alkoivat olemaan paljon avoimempia ja myöskin riehakkaampia, alkukainoudesta kun päästiin yli... 

Lounaaksi haettiin pizzat ja mentiin merenrantaan piknikille! Oli tosi mukavaa, tosi hieno ranta, sellainen mini-Yyteri :) Tytöt menivät polskimaan, me kahlailtiin vaan. Vesi oli siinä vielä tosi lämmintä ja ennen kaikkea, puhdasta! Pällistelin sitä kyllä ihmeissäni. Läheisen järven vesi täällä kuulemma on myös tosi puhdasta... Mitä me tehdään Suomessa väärin? Mäkin haluan tälläiset vedet sinne!
























Siinäpä pari kuvaa neideistä Joanna & Fredrica. 

Illemmalla tytöt sitten hengasivat tässä minun sängyssä pölpöttäen kaikkea mahdollista samalla kun purin vielä matkalaukkua ja kerroin kuulumisia Facessa. Kyllä se ruotsin kieli siitä alkaa tulemaan kun sitä näin harjoittelee... Kaikista vaikeinta on tuo heppasanasto - en paljoa ymmärtänyt kun tytöt kuvista kysyivät onko se ruuna vai ori. Vad säger du? Jag förstor inte! 

Illallisen jälkeen tytöt kovaksi harmikseen joutuivat piakkoin omiin sänkyihinsä - ... men Tanja kommer följa med! ei ihan auttanut, vaikka sitä isälle vinguttiinkin... Hampaat kävin pesemässä samalla kun hekin niin saatiin vähän vauhtia tyttöihin, tämä alkuhuuma on aika... vaikuttavaa, mutta odotan vaan sitä arkiintumista... ;) Kyllä tänäänkin on jo kiukuteltu mutta äidille enemmän kun oli nälkä ja kärsimättömyys iski... Mulle ollaan niin enkeleitä ;)

Että semmoista! Nyt sitten alkoi taas uusi luku tähän mun (tuuliviirin) elämään, katsotaan miten se tästä jatkuu! :) Jos jotain erikoispostausehdotuksia on niin laittakaa tulemaan!



PS. En tainnut mainita et mun "työsuhdeauto" on Nissan Micra? Eh olisi kyllä koskaan kuvitellut itseni ajamassa tälläistä autoa... Noh, auto kun auto! 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti