Noniin täältä tulee sitten ihan ehtaa postausta! Kuvat laitoin jo aikaisemmin, mutta nekin vain sen takia että pystyin kertomaan reissustani jo kuvien avulla mm. Facebookin kautta :)
Hiukan jännitti kyllä viime perjantaina kun astuin junaan! (Siitä huolimatta onnistuin kyllä nukkumaan kaksikymmentä minuuttia - miten, älä kysy.) Olin siis menossa Couchsurfingin kautta (Klick) ihan täysin tuntemattoman ihmisen luokse asumaan viikonlopuksi. Nettisivun kautta olimme viestitelleet ja kyseisellä henkilöllä, Klaralla oli jo kommentteja edellisiltä surffaajilta joten vaikutti aika pätevältä! Puhelinnumerot oltiin vaihdettu ja hieman epäileväisenä laitoin vielä viestinkin päivällä... Mutta nokka kohti seikkailuja!
Junan saavuttua perille sain heti tekstaria missä Klara oli odottamassa ja tyttö ja pyörä löytyivät helposti. Siinä sitten ripeasti kävellen ja samaan aikaan jutellen lähdettiin kohti Lundin yliopistoa (kuvia myöhemmin) ja hänen asuntolahuonettaan. Saatiin asuntolan respasta vielä lupa salakuljettaa meikäläinen sisälle opiskelijoiden pubiin ;) Kamat ylös huoneeseen ja pienimuotoinen chillaus.
Ruotsalaisilla opiskelijoilla (tai muillakin, mm. Klara on tsekkiläinen) kelpaa! Asuntolahuoneessa oli oma kylppäri ja eteinen sekä siisti huone, ihan yliopiston kupeessa. Eikä ollut kuulemma hirmuinen hintakaan! Olohuone ja keittiö olivat siistejä vaikkakin opiskelijoiden näköisiä, lappuja roikkui vähän joka puolella ja mm. jääkaapin baananikärpäsistä oli muistutuksia ;)
Lähdettiin siitä kuitenkin sitten tänne opiskelijoiden pubiin. Lundin yliopistossa siis jokainen opiskelija kuuluu jonkinlaiseen "Nationiin" eli tms. opiskelijakuntaan. Nämä yleensä on jaoteltu kotipaikkakunnan mukaan, vaikkakin nykyään niitä voi valita vapaasti. Itse olin hengaamassa Kalmarin Nationin piireissä!
Kiva Nation olikin! Pääsin heti mukaan kun yksi hollantilaisjätkä jäi virnuilemaan siihen respaan kun Klara kävi ilmoittamassa "extra - opiskelijasta", tämä vitsaili että jättivät meikäläisen sinne odottamaan loppuillaksi :D Sisälle kuitenkin pääsin ja hollantilaisjätkä oli jo ehtinyt kadota sitä ennen, sisällä tähän törmätessäni sai koko pubi kuulla "HEI MUTTA SÄHÄN PÄÄSIT SISÄLLE!" niin pääsin! In your face!"
Kivan kansainvälistä oli tunnelma täälläkin. Kyseinen hollantilaisherra piti lahjakkaasti minulle seuraa suurimman osan illasta (mm. väittelimme aiheesta kuinka hulluja hollantilaiset ovat ja miksi), mutta siinä samalla tapasin myös kolme saksalaista, pari suomalaista ja tietysti monta ruotsalaista! Englanti toimi päätoimisena kielenä, mikä olikin ihan helpotus monen viikon ruotsinpuhumisen jälkeen...
Pehkuihin oli kuitenkin painuttava aikaisin huomisen päivän koe mielessä, kun muut jatkoivat matkaa clubille. Opiskelijat only se oli muutenkin, joten ehkä ihan parempi, ei jäänyt ketuttamaan! Monta kertaa kutsuttiin minutkin mukaan mutta ei nyt käynyt :/
Seuraavana aamuna lähdin aikaisessa etsimään itselleni ruokaa ja Folkuniversitetiä kartan kanssa. Ruoka löytyi aika helposti, koska juna-aseman vieressä oli ICA, ja juna-asemalta minulla olikin kirjalliset ohjeet sitten Folkuniversitettiin. Olinpahan siinä juna-asemalle kävellessäni melkein kävellyt tämän paikan ohi... Hyvä minä! Hyvä aamuliikuntaa ainakin.
Jouduttiin aloittamaan koe myöhässä koska joku hieman tyhmempi ihminen ei sen odotuksekseen jälkeen tullut paikalle! Enhän minäkään ainakaan ilmoittaisi olevani myöhässä tai juoksisi kieli vyö alla paikalle, jos olisin siitä maksanut yli kaksisataa euroa! Fiksua porukkaa, sanon minä.
Koe aloitettiin kuuntelulla, joka kesti noin neljäkymmentä minuuttia. Vähän samaan tyyliin kuin ylioppilaskuunteluissa, mutta jokainen teksti kuultiin vain yhden kerran. Kysymyksien lukemiseen oli myös oikeasti todella vähän aikaa!
Sen jälkeen jatkettiin lukemisella, jossa aiheena oli mm. kolikkotiede ja lintujen käyttäytyminen... Tällekin oli tosi vähän aikaa ja joutui oikeasti panostamaan ja olemaan hereillä koko ajan, yhtäkään minuuttia ei voinut jäädä haaveilemaan kun piti olla tekemässä.
Viimeisenä vielä kirjallinen osio. Tämä oli kaikista aikaavievin, mutta kuitenkin aikaa meillä oli vain tunti. Ensin piti kuluttaa kaksikymmentä minuuttia taulukoiden kuvailuun, johon itsellä meni kyllä kaksikymmentäviisi minuuttia, eli vähän tiukoille meni toinen tehtävä. Ensimmäiseen piti kirjoittaa 150 sanaa ja toiseen 250! Toivon mukaan en kirjoittanut paljoa ohi aiheen toisesta aiheesta joka oli "Health care and education - should government pay for it?"
Neljänkymmenen minuutin lyhyen tauon aikana kerkesin hakemaan itselleni vähän syötävää ja sitten pitikin olla jo takaisin paikalla viimeistä eli puheosuutta varten. Sain puhekumppanikseni vanhemman naisen, joka oli erittäin mukava. Sain puhua mm. valokuvaamisesta, työpaikaistani ja koulumenestyksestäni. Tein myös kahden minuutin pienen esitelmän mahdollisesta tulevaisuudensuunnitelmastani. Se meni mielestäni aika hyvin! Seuraavan viikon perjantaina saankin sitten tietää tulokset.
Testin jälkeen olin aivan poikki ja kulutin päivää Klaran kanssa telkkaria katsomalla. Heillä oli illalla iso pukujuhla, johon en myöskään voinut osallistua :/ "Meidän" asuntola olikin illalla täynnä kauniita naisia iltapuvuissaan! Meikäläinenkin toimi hiusassistenttina ja teki pari kampausta, johon oltiin tyytyväisiä :)
Seuraavana päivänä olinkin turistina ihan innoissani menossa ympäri kaupunkia kamera kädessä. Ensimmäiseksi poikkesin Lundin tuomiokirkkoon, jossa olin kerinnyt jo edellisenä päivänä vierailemaan, mutta joka edelleenkin veti minut ihan sanattomaksi. Ulkoasu oli jo itsessään vaikuttava mutta sisältä kirkko oli vielä upeampi. Minulla oli myös mahdollisuus vierailla kirkon alla olevaa kryptaa! Ainut sana joka koko päivän pyöri päässäni oli niinkin rahvaanomainen kuin siistiä...
Kuvat puhuu melkein puolestaan!
Aika mahtipontisen näköinen eikö vain? Ulkoasu kuitenkin hämää sillä tämän tumman ja suuren kirkon sisäosa oli erittäin lämmin ja valoisa. Pahoittelen kuvien laatua, sillä en voinut käyttää salamaa (vaikkakin jotkut kiinalaiset turistit uhmasivat sääntöä...).
Astronominen kello:
| Lundin tuomiokirkko näkörajoitteisille |
Kryptaa:
Tämän jälkeen kävin vielä vierailemassa viereisessä museossa. Neljä museota oli yhdistetty yhdeksi, oli niin tuomiokirkkomuseota kuin kansainvälistä historiaa ja pohjoismaalaista historiaakin!
| Itse museo |
| Tämä nauratti mua ihan liikaa.... |
| Kaksi ylläolevaa tietysti vain jäljennöksiä mutta erittäin vaikuttavia kuitenkin! |
| Joulu tuleee!! :) |
| Jonkinlaisen joulunäytelmän harjoituksia, uskoisin? |
| Teatteri |
Seuraavat kuvat yliopiston alueelta:

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti