torstai 6. joulukuuta 2012

#73 - Luukku 6 - Asioita, joita arvostan Suomessa

Luukku 6!










Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä
Luukku 2 - Tjolöholms slott
Luukku 3 - Asiat, joista en pidä Ruotsissa
Luukku 4 - Jouluvalmisteluja
Luukku 5 - Shit I love
Luukku 6 - Asioita joita arvostan Suomessa
Siispä listaukseen! Itsenäisyyspäivän kunniaksi sen aiheena on Asioita, joita arvostan Suomessa :)


  1. Täsmällisyys. Kun meininki on vähän koko ajan mañana, mañana, alkaa pikkasen jo nyppimään. Muun muassa pankkikorttini, jonka piti tulla noin viikko sen jälkeen kuin avasin espanjalaisen tilini, matkusteli ympäri GC'tä noin kuukauden verran (ja aina väärässä paikassa) jonka jälkeen tilattiin ihan kokonaan uusi, joka jopa saapui ajallaan. Ei suomalaisessa pankissa tälläistä olisi voinut tapahtua! Välillä voi ottaa ihan rennosti mutta hei, jossain on raja! Tämän osaavat suomalaiset. 
  2. Vuodenajat. Tätä on vähän tyhmä kirjoittaa lumisessa Ruotsissa mutta kuitenkin. Joskus on ihan terveellistä että on pilvinen päivä tai että sataa! Oikeasti! 
  3. Koulusysteemi. Ison-Britannian yliopistoja tutkaillessani kompastelin lukukausimaksuihin, miltä kuulostaa 10 000e/vuosi? Espanjalaisten englannintaito on välillä aika karmeaa, saatika sitten että osattaisiin kolmatta kieltä. Ilmainen kouluruoka peruskoulun ajan, aika ylellisyys! 
  4. Sauna. Suomessa en sitä osannut ihan arvostaa, eikä se ehkä aivan välttämättömyys ole, mutta joskus sitä on ihana istua saunassa! Täällä varsinkin kun bastun (se nimi on sauna!) lämpötila on tasain 70 astetta, kaipaa sitä kunnon saunaa. Treenin jälkeen saunaan kipuaminen tekee kyllä hyvää :) 
  5. Suomen kieli - Joo, ei tämä ehkä ole ihan se järkevin, koska jos olisin ranskalainen niin tässä olisi ranskan kieli ja näin! Kuitenkin, vaikka kuinka vieraat kielet olisivat hienoja ja niitä tykkää käyttää, niin kyllä kun suomen kieleen vaihtaa voi melkein huoahtaa helpotuksesta, kun oikeasti pystyy ilmaisemaan itseään monipuolisesti! 



Tulipas tästä lyhyt lista! Jotenkin ei nyt ispiraatio iskenyt. Olen tämän illan viettänyt Suomi -meiningeissä, ensin kello kuusi Suomen aikaa (eli täällä viideltä) tyttöjen kanssa sytytettiin kaksi sinivalkoista kynttilää ikkunaan ja sen jälkeen tietysti Yle Areenalta Linnan juhlat! Tytötkin vähän aikaa ihastelivat pukuja, vaikkakin kaikki eivät ihan ihastuttaneet... ;)



Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti