lauantai 8. joulukuuta 2012

#74 - Luukku 7 - Suomalaisuus Ruotsissa

Luukku 7!



Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä
Luukku 2 - Tjolöholms slott
Luukku 3 - Asiat, joista en pidä Ruotsissa
Luukku 4 - Jouluvalmisteluja
Luukku 5 - Shit I love
Luukku 6 - Asioita joita arvostan Suomessa


Anteeksi tämä luukun myöhästyminen! Meillä ei netti jostain syystä toiminut eilen illalla joten sen sijaan katsottiinkin tyttöjen kanssa Moulin Rouge. Tai Joanna ja minä katsottiin, Fredrica nukahti jo heti alussa. Joanna tykkäsi leffasta vaikka ei ymmärtänytkään siitä paljoa vaikka yritinkin hieman selostaa mitä leffassa tapahtui. Nukkumaan Joanna ei olisi myöskään kesken leffaa halunnut lähteä mutta lupasin että katsotaan loppuun joku toinen päivä.... Toulouse oli muuten Joannan lempparihahmo!



Mutta itse asiaan! Tämän luukun aiheena siis suomalaisuus Ruotsissa. Tässä luukussa siis vähän kaikkea, mikä hiukankin Ruotsissa liittyy meihin suomalaisiin. 

Itse suomalaisista ja Suomesta ruotsalaisilla on melkoisen positiivinen kuva. Vaikkakin Suomessa Ruotsia mollataan urakalla ja muun muassa vitseissä se tyhmä ruotsalainen aina häviää, ruotsalaiset eivät anna takaisin samalla mitalla, mikä tuli itselle yllätyksenä! Ruotsalaisten vitseissä häviäjänä on aina Norja, jota mollataan täällä kai sitten siihen tyyliin kuin suomalaiset Ruotsia. Suomesta sitten taas ruotsalaiset tykkäävät! Outo juttu, he eivät kait ole montaa suomalaista vitsiä kuulleet?
Tietysti heppaihmiset tietävät myös että ruotsalaiset arvostavat Kyra Kyrklundia suunnattomasti, ystäväni äiti (joka kisaa myös koulua) pitää Kyraa yhtenä parhaimmista kouluratsastajista. 

Asiaan tietysti vaikuttaa kyllä se, että monella ihmisellä on suvussaan suomalaisia. Sodan aikana tulleita sotalapsia, muuten vain Ruotsiin muuttaneita... Näitä on enemmän kuin osasin odottaakaan! Lisbeth on puoliksi suomalainen myöskin, vaikkakin hänen äitinsä asuukin nykyään Ruotsissa. 

Ruotsista löytyy kaikki hiukankin Suomelle mainetta niittäneet asiat. Niin Marimekon kauppaa, Iittalan astoita, Angry birds -tuotteita, Fazerin karkkia ja suklaata (nyt täällä on muuten myynnissä mm. Vihreitä kuulia!) ja tietysti suomalaista alkoholia on Systembolagetissa paljon. Baareissa pystyy tilaamaan Minttushotin (joka on myös ruotsiksi Minttushot!). 

Melkeinpä kaikissa tuotteissa on tuoteselostukset niin suomeksi kuin ruotsiksi. Shampoot, vaatteet, ruoat... Itse yritän nykyään lukea niitä myös ruotsiksi mutta välillä on hyvä tarkistaa mitäs tässä nyt sitten sanottiinkaan! Olin aika yllättänyt tästäkin, kuinka paljon oikeasti joka puolella näkyy suomea. Ruotsalaiset eivät siihen varmaan paljoa kiinnitä huomiota mutta itsellä pomppaa silmille.

Jottei vain suomenkieltä tulisi ikävä niin telkkarista tulee joka päivä Uutiset klo 17:45, suomenkielellä tietysti. SVT'n sivuilta löytyy myös suomenkieliset nettiuutiset. Radiosta tulee Sisuradio, jota kuulee parin tunnin ajan joka päivä. Tätä olen kuunnellut pari kertaa ihan mielenkiinnosta, vaikkakin yleensä se on vain puheohjelmaa. Nimi on kyllä ihan mahtava!

Tänne saisi myöskin tilattua TV Finlandin, josta pystyisi katsomaan monia suomalaisia sarjoja. Se maksaa kuitenkin 170 euroa per vuosi, joten meiltä sitä ei löydy! Monelta ruotsinsuomalaista varmasti kylläkin, uskoisin. 

Että tälläistä :) 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti