Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä
Luukku 2 - Tjolöholms slott
Luukku 3 - Asiat, joista en pidä Ruotsissa
Luukku 4 - Jouluvalmisteluja
Luukku 5 - Shit I love
Luukku 6 - Asioita joita arvostan Suomessa
Luukku 7 - Suomalaisuus Ruotsissa
Luukku 8 - Ruotsalainen joulupöytä
Tänään käytiin siis syömässä jouluateria, tämän meidän piiiikkuruisen kyläyhteisömme kanssa. Tai no, olihan paikalla noin yhdeksänkymmentä vierasta! Odotin ihan mielenkiinnolla mitä siitä tulee, sillä itsellä ei ollut mitään tietoa millaista ruokaa olisi tulossa. Tai no, kyllähän siitä nyt aavistus oli, en ihan ajatellut että täällä kuitenkaan esim. intialaista ruokaa heitetään naaman eteen!
Joanna ja Fredrica olivat tätä jo hehkuttaneet koko viikon. Aamusta asti oltiin jo pirteinä, ai että, tänään pääsee syömään jouluaterian! Meikäläisen piti hilpaista salilla aamusti koska noh, jouluateriat tiedetään... Sen jälkeen jätinkin syömättä että olisi sitten tilaa! Ateria itsessään maksoi 350 kruunua eli reilu neljäkymmentä euroa.
Oltiin melkeinpä ensimmäisten joukossa, vaikkakin alkamisaika oli jo mennyt vartti sitten. Saatinpahan sitten paikat ja juomat ilman odotusta! Tämä oli meille ihan ihmeellinen hetki, sillä tyttöjen kanssa ei tasan tarkkaan koskaan olla ajoissa... Juomaksi otin samaa kuin Lisbeth ja tytöt, eli julmust! En ollut koskaan kuullutkaan koko juomasta joten oli pakko kokeilla.
Wikipedia (huiman luotettava lähteeni) kertoo juomasta näin:
Oli muuten hyvää! Täytyypi bongailla jos vaikka ostaisin tätä kotiin vähän maistettavaksi! Julmustin lisäksi meillä oli jo valmiina kertakäyttölautanen edessä, johon oli koottu erilaisia pieniä kalaruokia. En oikein osaa sanoa mitä siitä löytyi, mutta ne oli laitettu pieniin kuppeihin (mm. muoviseen shottilasiin, mitä naureskeltiin kyllä, eipä ole tullut ennen syötyä kalaa shottilasista). Ainakin silliä löytyi ja se jäi tämän tytön lautaselle! Tytöt eivät olleet kovin ihastuneita näihin alkupaloihin ja odottivat jo seuraavaa kierrosta...
Pöytäseura meillä oli aikasen hauskaa, edessäni istui pirteä, noin keski-ikäinen nainen joka vaikutti ihastuneen tyttöihin (ei ensimmäinen, eikä takuuvarmasti viimeinen!) ja oli tosi kivaa juttuseuraa. Hän oli kiinnostunut myös mistä päin Suomea olin, sillä yksi hänen vanhoista työkavereistaan oli kotoisin Kokkolasta. Laulettiin aterioiden välissä parit joululaulut, mitä oli aika hauska laulaa ruotsiksi! Maljojen nostamisen jälkeen opetin tytöt sanomaan kippis, ja se tarttui myöskin muihin ruokailijoihin, jotka harjoittelivat myös kippiksen sanomista :D Vieressäni istuva Lucius Malfoyn brunette ruotsalainen versio osasi myös sanoa Pohjanmaan kautta! Samoin tämä ruotsalainen rouva osasi laskea viiteen suomeksi... Hassuja nämä ruotsalaiset!
Noh, kalaruoan jälkeen päästiin sitten asiaan. Pöydästä löytyi melkeinpä ihan samanlaista jouluruoka kuin Suomestakin, vaikkakin kinkku oli pettymys, sillä se oli niin pieninä siivuina että sitä olisi enemmänkin voinut laittaa leivän päälle. Laatikoita pöydästä ei löytynyt, paitsi hieman erilaiselta maistuvaa perunalaatikkoa. Tarjolla oli kuitenkin erilaisia leipiä, kalaa, lihapullia, nakkeja, keitettyjä kananmunia, lohta ja muuta sellaista. Ei nälkään siis kuoltu!
Näiden nauttimisen jälkeen päästiinkin sitten tyttöjen lempiosastoon eli jälkiruokaan. Siitä olin iloisesti yllättynyt, sillä tarjolla oli mitä erilaisempia konvehteja, vaahtokarkkea, after eight'ejä, suklaavanukkaita, muffinsseja ja vaikka mitä! Niistä jäi vielä kotiinkin kun ei vain jaksanut tuon kunnon ruuan päälle!
Fredrica oli tosi väsynyt aikaisin (vaikka nukahtikin eilen aikaisemmin kuin Joanna) ja nukahti Lisbethin syliin yhdeksän maissa. Joanna sentään oli hereillä ja piti meikäläiselle seuraa. Kaksikymmentä yli yhdeksän alkoi tämäkin kaksonen väsähtämään ja lähdettiin kotia kohti. Jonas jäi puolalaisen työntekijämme Kasekin (kirjoitusasusta ei harmainta aavistustakaan!) vielä paikalle, sillä ruokailun jälkeen paikalla pitäisi jatkua vielä tanssit. En kuitenkaan ollut ihan tanssituulella (varsinkaan sillä ruotsalaisella bugg) joten lähdettiin naisporukka kotiin ja miehet jäivät danssaamaan ;)
Juteltiin Lisbethin kanssa reilun kymmenen minuutin matka kotiin ja perillä ollessamme olivat molemmat tytöt sammuneet kuin saunalyhdyt... Vielä lähdössä he olivat hereillä mutta autossa istuminen on kuin parhainta unilääkettä näille kahdelle...
Mutta niin, mukava ilta! Hyvää ruokaa, huomenna salille kuluttamaan ne konvehdit pois.... :D Valitettavasti jäi kamera kotiin joten kuvia ei oikein ole :/


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti