Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä
Luukku 2 - Tjolöholms slott
Luukku 3 - Asiat, joista en pidä Ruotsissa
Luukku 4 - Jouluvalmisteluja
Luukku 5 - Shit I love
Luukku 6 - Asioita joita arvostan Suomessa
Luukku 7 - Suomalaisuus Ruotsissa
Luukku 8 - Ruotsalainen joulupöytä
Luukku 9 - Ruotsin hevosmaailmaa
Luukku 10 - Kuulumisia
Luukku 11 - Sekoile ruotsiksi!
Luukku 12 - Asiat, joista pidän Ruotsissa
Luukku 13 - Vuoden 2012 hienoimmat paikat
Luukku 14 - Musiikkia
Sain tähän luukkuun inspiraation ajellessani eilen salilta kotiin ja laulaessani täysillä (ajaminen yksin on ihanaa!) ruotsalaista biisiä. Ajattelin, että yhteen luukkuun voisin laittaa vähän erilaista musiikkia, sitä mikä ei maailmalta ihan Suomeen valtavirran mukana kulkeudu. Joistain näistä tykkään ihan hirveästi! On muutenkin kivaa kielen preppausta, tänään tajusin ymmärtäväni biisejä paljon paremmin! Jos jätetään nämä Båten Annat sun muut ihan sinne historiaan, mihin ne kuuluvatkin...
Ruotsinkieliset:
Aloitetaan kyseisestä biisistä jota hoilasin ah-niin-kauniisti tänään super-Micrassa, eli Stiftelsen Vat jag är går. Rakastan tämän biisin monia s-alkuisia sanoja ja kun ne lausutaan niin kauniisti, alun skön -sanan jälkeen olen ihan myyty... :D Hyvä biisi muutenkin! Jos ei riikinruotsin ääntäminen ole ihan parhaimmalla mahdollisella tasolla niin suosittelen katsomaan lyriikat ja kuuntelemaan biisin samalla!
Ruotsinkieliset:
Aloitetaan kyseisestä biisistä jota hoilasin ah-niin-kauniisti tänään super-Micrassa, eli Stiftelsen Vat jag är går. Rakastan tämän biisin monia s-alkuisia sanoja ja kun ne lausutaan niin kauniisti, alun skön -sanan jälkeen olen ihan myyty... :D Hyvä biisi muutenkin! Jos ei riikinruotsin ääntäminen ole ihan parhaimmalla mahdollisella tasolla niin suosittelen katsomaan lyriikat ja kuuntelemaan biisin samalla!
Tähän biisiin, joka on Petra Marklundin Händernä mot himlen alan olemaan tällä hetkellä jo kyllästynyt, sillä osaan sanat ulkoa, tätä soitetaan aivan koko ajan! Hyvä biisi kuitenkin. Petra Marklund on muuten taiteilijanimeltään englanninkielisillä biiseillään September!
Naisartisteilla jatketaan samaa linjaa, seuraavana Linnea Henrikssonin Lyckligare nu. Kertosäe jää tosi helposti soimaan päähän, sanat muutenkin todella kivat. Vinkkinä, tämän sanoja on aika helppo ymmärtää ;)
Seuraavat kappaleet ovat tulleet tutuiksi ruotsalaisten omasta versiosta sarjasta Vain elämää, eli Så mycket bättre. Darin oli yksi sarjan artisteista ja kummatkin seuraavista kappaleista ovatkin siis covereita sarjan puitteista. Darin on päässyt taas mukaan pyöritykseen ohjelman ansiosta, sillä se on erittäin suosittu täälläkin. Stockholm -biisiä olen kuunnellut aivan sekoamiseen asti, sillä tytöt rakastuivat siihen ihan täysin.
Apa, som liknar dig (ihana nimi, eikö vaan? :D) on toinen näistä covereista, joka on nyt päässyt radiosoitantaan. Hyvä renkutus myös! Poika osaa laulaa myös livenä, alla pätkä sarjasta.
Jatketaan saman sarjan kanssa, yksi tämän hetken kauneimmista lauluista jota radiosta kuulee, on seuraava. Laulu kertoo tarinan poismenneestä isästä ja pojan suuresta kaipauksesta. Tämä versio on Marcus Ugglan esittämä. Kappale nimeltään Jag och min far.
Yksi biisi vielä! Ansiktet'in biisi Äckligt, tämä on kivan rento!
Espanjankielistä musiikkia
Tätä on kiva kuunnella vaikka ei ymmärtäisikään, espanja on niin kivankuuloista laulettuna! :) Nuo ensimmäiset Ruotsi -biisit sopivat enemmänkin vähän synkistelyyn, nämä sitten (ekaa lukuunottamatta) ovat ihania hyvän tuulen lauluja!
Ensimmäisenä yksi maailman kauneimmista kappaleista, Jesse y Joyn Corre. Kappale kertoo suhteesta, joka ei toimi, naisesta, joka kehottaa sydäntään juoksemaan karkuun ennen kuin siitä viimeisetkin viedään. Tämä kappale paranee kerta kerralta. Lyriikat kannattaa tsekata käännettynä, ne ovat hienot.
Nyt esittelyyn yksi ylivoimaisista Espanja -suosikeista! Tästä on pakko linkittää pari, koska biisit ovat vain niin hyviä! Duo Chino y Nacho siis kyseessä! Ensimmäisenä poikien ihan oma biisi, Tu angelito: (tsekatatkaa muuten video, hauska :D)
Samaa sakkia, mukaan heitetty myös FAINAL, biisinä Dame un besito.
Yksi oli pakko laittaa vielä! Tämä on Jay Seanin kanssa tehty biisi, eli osaksi englanniksi. Tämä on aika muotia Espanjassa, biisi melko suureksi osaksi espanjaksi ja englantia sekaan, ai että on hyvää! Noh, aina ei. Tämä on!
Christian Pagán - Desde que se fue on kiva, nopeampi biisi, muttei kuitenkaan popitukseksi ihan päästä :)
Oi, nyt päästiin asiaan!! Espanjan aikojen kaikkien aikojen suosikki!!! Dyland & Lenny - Pégate Más! Tästä löytyy rytmiä, hyvät laulajat ja tarttuva kertosäe - täydellisyyttä! Zumba-biisinä joka kerran piristäjä. Toimii!!
Täytyy tältä listalta ainakin yksi Juan Maganin biisi löytyä, kyseinen herra kuitenkin on vähän Pitbulliin verrattava tyyppi, vähän joka puolella aina! No sigue modas on yksi lemppareistani. Popituksen kuningas, tämä Juan Magan!
------------------------------------
Loppuun vielä pari biisiä, jotka ihan "kotoisalla" lontoon kielellä! ;)
Norjalaisen Tone Damlin ja ruotsalaisen Eric Saaden yhteistuotos Imagine. Jää takuuvarmasti soimaan päähän!
Ruotsin Idolsista 2005 kuuluisuuteen pongahtanut Agnes biisillään Release me.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti