lauantai 15. joulukuuta 2012

#82 - Luukku 15 - Tee-se-itse riikinruotsi

Luukku 15!





Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä
Luukku 2 - Tjolöholms slott
Luukku 3 - Asiat, joista en pidä Ruotsissa
Luukku 4 - Jouluvalmisteluja
Luukku 5 - Shit I love
Luukku 6 - Asioita joita arvostan Suomessa
Luukku 7 - Suomalaisuus Ruotsissa
Luukku 8 - Ruotsalainen joulupöytä
Luukku 9 - Ruotsin hevosmaailmaa
Luukku 10 - Kuulumisia
Luukku 11 - Sekoile ruotsiksi!
Luukku 12 - Asiat, joista pidän Ruotsissa
Luukku 13 - Vuoden 2012 hienoimmat paikat
Luukku 14 - Musiikkia
Luukku 15 - Tee- se-itse riikinruotsi



Nonniin! Nyt saatte tietää miten voitte mahdollisimman hyvin saada puheeseenne sitä oikein kunnon ruotsalaisuutta! Tämä siis ruotsia puhuttaessa, siten, miten puhutaan suomea ruotsin aksentilla, en osaa neuvoa! (Tai en ainakaan tietääkseni, pliis, jos puhun suomea kummallisesti, kertokaa!!) Tässä luukussa kuitenkin aiheena oman ruotsin käytön parantaminen ja yksinkertaisesti natiivilta kuulostaminen! Kaikkia vinkkejä ei ehkä kannata ottaa ihan sydämen asiakseen ja lähdekin (minä) on vähän hämyinen... Aloitetaan kuitenkin!

  • Tämä on kaikista tärkein! Aivan sama, millä tasolla kielioppisi ja sanavarastosi on, kunhan äännät kunnolla niin kukaan (suomalainen) ei tiedä ettet osaa ruotsia! Toimii taatusti. Saadaksesi aikaan kunnon ruotsalaisen aksentin sinun tarvitsee käyttää paljon kirjainta å. Joka väliin kannattaa tunkea "Ååååå!". Tämä ei siis ole sama asia kuin "Ooooo!" vaikkakin se ensi näkemältä vaikuttaisi hieman samalta. Ei! Tälläistä ei suomenkielestä lyödy - kuulostat takuuvarmasti riikinruotsalaiselta! Tätä voi käyttää muun muassa lauseen alussa: "Nå men!" (No mutta!) tai "Nååå, det är sant!" (Njooo, se on totta!") 

  • Puhu hieman honottavasti. Näin å'kin toimii paljon paremmin! Puhu myös melkoisen nopeaan! Mitä hassummalta se itselle kuulostaa, sitä parempi! 

  • Harjoittele s- ja h- kirjaimilla alkavien sanojen lausuntaa. Unohda, että siinä koko sanassa on S tai H, koska noh, se ei ole s, eikä se ole h!! Hjärta, själv, skiner, sju... Kunhan saat tämän suhauksen toimimaan, kukaan suomalainen ei ymmärrä sinua. Jes! Taattua riikinruotsia.

  • Ollessasi samaa mieltä, käytä sanaa Precis! Javisst on vähän tylsä.

  • Käytä hienoja sanoja kuten "ligga" (sanan är sijaan sijainnista puhuttaessa) tai"finländare" (sanan finska sijaan kansalaisuudesta puhuttaessa). 

  • Käytä paljon passiivia, "när man köper", "hur man gör" till exempel.

  • Käytä slangia. He -sana on tietystikin dom, vaikkakin se virallisesti onkin de. Sedan lyhennetään tietysti sanaan sen ja näin edespäin!

  • Hiukankin jos saat, yritetä ujuttaa puheeseesi jotai ruotsalaista murretta. (Älä kysy miten, kuuntelen joka päivä Göteborgin murretta, mutta siinä on jo tarpeeksi, että ymmärrän sitä, saati sitten puhu...)



Jo näinkin pienillä muutoksilla saat itsestäsi kaivettua riikinruotsin puhujan! ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti