Luukku 1 - Ruåtsalaiset liikenteessä
Luukku 2 - Tjolöholms slott
Luukku 3 - Asiat, joista en pidä Ruotsissa
Luukku 4 - Jouluvalmisteluja
Luukku 5 - Shit I love
Luukku 6 - Asioita joita arvostan Suomessa
Luukku 7 - Suomalaisuus Ruotsissa
Luukku 8 - Ruotsalainen joulupöytä
Luukku 9 - Ruotsin hevosmaailmaa
Luukku 10 - Kuulumisia
Luukku 11 - Sekoile ruotsiksi!
Luukku 12 - Asiat, joista pidän Ruotsissa
Luukku 13 - Vuoden 2012 hienoimmat paikat
Luukku 14 - Musiikkia
Luukku 15 - Tee- se-itse riikinruotsi
Luukku 16 - Lucia -juhlinnat
Kolmantenatoista päivänä oli jo Lucian päivä, mutta sitä ollaan täällä juhlistettu jo monena eri päivänä. Ensimmäiseksi sitä juhlistettiin jo sitä edeltävän viikon torstaina, eli 6. päivä joulukuuta. (Itsenäisyyspäivänä!) Tällöin oli tyttöjen voimistelupaikan päättäjäiset, jolloin samalla juhlistettiin Luciaa. Tästä meillä oli monta kinaa, tytöt väen vänkään väittivät että Lucialla on aivan varmasti aidot kynttilät seppeleessään, en uskonut. Tämän hetken tiedon mukaan näin on kai aikaisemmin ollut, mutta tänä vuonna ne eivät olleet siis aidot. Kamalan vaarallista tuollainen! Mä en ainakaan riskeeraisi hiuksiani / kroppaani tuon takia, ajatelkaa nyt jos se valkoinen kaapu roihahtaa tuleen! Hullut ruotsalaiset.
Joka pikkutuppukylässä on ollut omat Lucia -kilpailunsa, meilläkin oli kirjastossa esillä jokaisen Luciaksi halajavan kuvat. Tvååkerin Lucia -näytös oli viime viikonloppuna, sitä en nähnyt. Itse kolmantenatoista me ei sen koommin seurattu telkkarista mitään, vaikkakin paljon siitä olisi varmaan ollut juttua. Torstaina sen jälkeen tytöillä oli koulun jälkeen Lucia -harjoitukset viikonlopun esitystä varten. Varbergissä olisi ollut lauantaina kaupungin Lucia, mutta myrsky (ja Super-Micran kestävyys) epäilytti, jäin siis kotiin.
Tänään eli sunnuntaina lähdimme kuitenkin illalla kirkkoon. Sitä ihmettelin kyllä mielessäni aika paljon, sillä tytöt ovat jo kovaan ääneen kertoneet, etteivät usko Jumalaan, eikä vanhemmat siihen kannustakaan. Kirkkoon meneminen tuntui hieman oudolta tälläisten lausahdusten jälkeen... Noh, sinne kuitenkin. Sibbarbin piiiienenpieni kirkko oli aika tyypillinen. Penkeillä oli sentään takamusten alla pehmusteet, mistä olin yllättynyt!
Papilla oli myös käytössään langaton ja kädet vapaaksi jättävä mikki, jonka olin tottunut näkemään enemmänkin esiintymislavoilla kuin kirkossa... Kaiuttimista kuului tosi hyvin ja kirkkaasti hänen puheensa. Kyseessä oli perhejumalanpalvelus joten se ei ollut kovin pitkä, lauloimme joitakin virsiä (Hoosianna, Daavidin poika oli ruotsiksi aikas kummallinen...) ja niin edespäin, ihan normaalisti. Meidän tyttöjä hieman vanhemmat tytöt kuitenkin esittivät tanssiesityksen (tyttöbändi-musiikki taustalla, joka ei mielestäni ollut gospelia?) ja pieni lapsikuoro lauloi myös. Tämä tanssiesitys ei meidän seudun kirkoissa olisi kyllä mennyt ihan läpi, koko alttari tutisi kun tytöt pomppivat siellä...
Monet rukoukset ja tekstit esitettiin hienosti viittomakielellä, ja kaikkia rohkaistiin kokeilemaan viittomista! Perinteisen saarnan sijaan pappi käytti enemmän kertomuksen tyyliä, pitääkseen myös lapset viihdytettyinä ja lähti myös pois puhujanpönttönsä takaa, mikä oli mielestäni mukavaa, kun puolet kirkosta oli täynnä pieniä lapsia, jotka eivät kauaa olisi jaksaneet keskittyä.
Jumalanpalvelus kesti ehkä neljäkymmentä minuuttia, jonka jälkeen siirryimme seurakunnantiloihin "Lucia -tåg" -esitystä ja kahvittelua varten. Lapset esiintyivät noin vartin verran, meidän tytöt olivat mukana ja lauloivat reippaasti ja rohkeasti, jopa niissäkin kohdissa kun muut eivät muistaneet sanoja :) Kuultiin mm. Nyt sytytämme kynttilän - ruotsiksi.
Tämän jälkeen meille tarjoiltiin "lussebullar" sekä pipareita jonka kerana mehua tai kahvia. Lussebulle -sanalle en tiedä tarkkaa käännöstä, IKEA'n nettisivuilla ne on käännetty sahramipulliksi? Hyviä kuitenkin ovat! Näitä syödään perinteisesti adventtina ja Lucian päivänä Ruotsissa. Näitä kuulemma syödään myös suomenruotsalaisilla alueilla, mutta itse en niistä ennen ollut kuullut.
Kahvittelun jälkeen alettiin tehdä lähtöä kotiin. Oli kyllä oikein mielenkiintoista!


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti